Ajankohta: 14.8–31.12.2025.
Koulutuspaikka: Verkko-opintoina. Starttipäivässä on suotavaa olla mukana opintojen sujuvaa aloittamista ajatellen.
Laajuus ja opintojen taso: 15 opintopistettä, opintojen taso on ylempi AMK
Paikkamäärä: 60
Kohderyhmä: Kaikki asiasta kiinnostuneet
Edeltävä osaaminen: Ei edellytetä
Opettajat: Xamkin liiketalouden opettajat
Ensisijainen tutkinto, johon hyväksiluetaan Xamkissa: YAMK-tutkinnot (eri tutkintoihin sisältyy erilainen määrä täydentävän osaamisen opintoja)
Opetussuunnitelmassa mainittu osaamisalue: Täydentävä osaaminen
Ilmoittautuminen: 1.3.-31.7.2025
Hinta: Koulutusmaksu 375 € (25 € / op).
Koulutusmaksun hintaan ei ole mahdollista saada alennusta/hyvitystä sen perusteella, että opiskelija on aiemmin suorittanut kokonaisuuteen sisältyviä yksittäisiä opintojaksoja Xamkissa. Aiemmin suoritetut opintojaksot voidaan kuitenkin hyväksilukea, jolloin niitä ei tarvitse suorittaa enää uudelleen. Koulutuksen hintaan ei sisälly muita avoimen AMK:n koulutuksia. Lisätietoa maksuperusteista löydät täältä.
Perumisehto: Ilmoittautuminen koulutukseen on sitova. Ilmoittautuessasi sitoudut siihen, että sinulta laskutetaan koulutusmaksu 375 euroa. Koulutusmaksu laskutetaan, vaikka peruisit ilmoittautumisesi ennen opintojen alkamista. Ilmoitathan perumisesta/keskeyttämisestä meille sähköpostilla osoitteeseen avoinamk@xamk.fi.
HUOM! Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua Pulsen avoimen AMK:n koulutuksiin.
Digiajan esihenkilö -opintokokonaisuus (15 op) on osa Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi -koulutuskokonaisuutta (60 op).
Voit suorittaa korkeakouludiplomikoulutuksesta pelkästään tämän yhden 15 opintopisteen laajuisen moduulin. Jos haluat suorittaa koulutuksen kokonaisuudessaan, ilmoittaudu myös kolmeen muuhun moduuliin.
Työmäärä tässä kokonaisuudessa
Yksi opintopiste vastaa n. 27 tuntia opiskelijan työtä. Tämän 15 op:n laajuisen kokonaisuuden arvioitu työmäärä on siten n. 400 tuntia, eli n. 50 työpäivää. Opintoihin sisältyy laajoja oppimistehtäviä, vertaisarviointitehtäviä, verkkoluentoja ja verkkokeskusteluja.
Mitä ovat korkeakouludiplomit?
Korkeakouludiplomit (laajuus 60 op) ovat ammattikorkeakoulututkinnon erityisosaamisen kokonaisuuksia. Koulutuksen tuottama erityisosaaminen vastaa työelämän osaamistarvetta tai -vajetta.
- Ovat korkeakoulututkintojen osista muodostettuja koulutuskokonaisuuksia.
- Ovat kaikille avoimia eikä koulutuksiin ole pohjakoulutus- tai työkokemusvaatimuksia.
- Opiskelu ei johda tutkintoon, mutta saat koulutuksesta todistuksen.
- Koulutuksen opintoja voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa, jos joskus tulet opiskelemaan tutkintoa Xamkiin.
- Koulutusten laajuus on 60 opintopistettä eli n. 1 600 tuntia opiskelijan työtä (n. 200 opiskelupäivää).
Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi -koulutus soveltuu sinulle, jos
- tarvitset työtehtävissäsi syvempää tai täysin uutta osaamista tiettyyn teemaan liittyen – pohjakoulutuksestasi riippumatta
- haluat kehittää opintojen ohessa omaa työtäsi
- haluat opiskella joustavasti – opinnot ovat monimuoto-opintoja
- etsit uutta suuntaa urallesi – olet sitten työssä tai työtön
- haet laajaa, mutta tehokasta koulutusta – syventävää osaamista tietyltä aihealueelta kokonaisen tutkinnon sijaan.
Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi -kokonaisuus
- Diplomikoulutus on suunniteltu suoritettavaksi kahden vuoden aikana.
- Koulutuskokonaisuus muodostuu neljästä moduulista á 15 op, joista jokainen toteutetaan kerran vuodessa.
- Kun opiskelija on suorittanut kaikki neljä moduulia (yht. 60 op), hän saa todistuksen Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi -koulutuksen suorittamisesta.
- Yksittäisten moduulien suorittamisesta saa opintosuoritusotteen.
- JEKKU-opintokokonaisuuden opetussuunnitelman löydät täältä.
Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi -opintokokonaisuuden moduulit (á 15) op ja niiden ajoitukset
- 1 Muutos ja innovatiivisuuden edistäminen 9.1.–31.7.2026
- 2 Digiajan esihenkilö 14.8.–31.12.2025 ja 14.8.–31.12.2026
- 3 Johtaminen 9.1.–31.7.2026
- 4 Talous- ja tietojohtaminen 13.8.–31.12.2025 ja 14.8.–31.12.2026
Digiajan esihenkilö (15 op) -kokonaisuus
Starttipäivä verkossa to 14.8.2025 klo 15.30-17.00, tarkempi aihe ilmoitetaan myöhemmin
Päivän aikana tutustutaan myös opintojen ohjausalustaan Learnissa.
1. Palvelumuotoilu kehittämistyössä (5 op) 19.8.-31.10.2025
Tavoitteet ja sisältö
- Opit palvelumuotoilun käsitteet sekä menetelmät teoriassa ja käytännössä.
- Opit hyödyntämään palvelumuotoilun keskeisiä menetelmiä.
- Opit tunnistamaan ja arvioimaan palvelumuotoilun mahdollisuuksia kehittämistyössä ja strategisen suunnittelun välineenä.
- Opintojakson 1. osio, johdanto palvelumuotoiluun 19.8. – 14.9.2025:
- Tavoitteena on ymmärtää, mitä palvelumuotoilu on ja mitkä ovat sen perusperiaatteet sekä asiakaslähtöisyyden merkitys.
- Opintojakson 2. osio, palvelumuotoilun prosessi 15.9. – 5.10.2025:
- Tavoitteena on syventää osaamista palvelumuotoilun prosessista ja sen alkuvaiheessa käytettävistä menetelmistä, jotka auttavat ymmärtämään asiakkaiden tarpeita ja kokemuksia.
- Opintojakson 3. osio, palvelujen konseptointi 6.10. – 31.10.2025:
- Tavoitteena on edetä palvelumuotoilun prosessin loppuvaiheeseen ja kehittää uusia tai parannettuja palveluja palvelumallin avulla.
Toteutus
- Opintojaksolla on peräkkäin eteneviä osa-alueita, joihin liittyen tehdään oppimistehtäviä.
- Opintojaksolla voi olla ryhmätyö, johon opiskelijan on sitouduttava ryhmän yhtenä jäsenenä. Palvelumuotoilu on organisaatioissa tyypillisesti yhteiskehittämistä, ja siksi onkin perusteltua, että yhteisen kehittämisen mallia voidaan harjoitella tämän opintojakson oppimistehtävässä.
- Opintojakson alkuvaiheessa pidetään verkkotapaaminen, jossa käydään läpi opintojakson suorittamisen periaatteet. Voit kuunnella istunnon tallenteen myöhemmin opintoalustalla.
- Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Opintojaksoon sisältyy lyhyitä kertaustenttejä ja palvelumuotoilun prosessia mukailevia työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
- Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä.
- Teams-tapaamiset verkossa
19.8.2025 klo 16.00–16.45 opintojakson esittely
17.9.2025 klo 16.00–16.30 Q & A – kyselymahdollisuus oppimistehtävistä
15.10.2025 klo 16.00–16.30 Q & A – kyselymahdollisuus oppimistehtävistä
Opiskelumateriaali
- Verkko-oppimisympäristöön linkitetty aineisto ja lisäksi teokset
- Tuulaniemi. Palvelumuotoilu. Talentum 2011
- Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent 2019.
2. Asiakkuuksien johtaminen digiliiketoiminnassa (5 op) 1.10.-31.11.2025
Tavoitteet
- Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää, mitä asiakkuuden arvolla tarkoitetaan ja miten se muodostuu digitaalisissa ympäristöissä
- ymmärtää miten digitaalista asiakaskokemusta tutkitaan ja tulkitaan
- osaa kehittää asiakkuuksia digitaalisissa ympäristöissä
Toteutus
- Opintojaksolla toteutettavat tehtävät ovat työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.
- Opintojakson voi suorittaa joustavasti omaan aikatauluun sovittaen. Toteutuksen tarkempi suoritusaikataulu ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.
- Toteutukseen ei sisälly tenttiä.
- Opiskelun ja oppimistehtävien teon tueksi järjestetään Teams-tapaamiset
- 2.10. klo 14-15 Aloitusteams
- 16.10. klo 17-18 Sparraus & aiheiden läpikäynti
- 6.11. klo 14-15 Sparraus & aiheiden läpikäynti
Opiskelumateriaali
- Opintojakson Learn-alustalla oleva materiaali ja ilmoitettu kirjallisuus.
3. Esihenkilö sosiaalisessa mediassa (5 op) 14.10.-31.12.2025
Tavoitteet ja sisältö
- Opiskelija ymmärtää viestinnän merkityksen työyhteisössä sekä eri sosiaalisen median palveluiden merkityksen strategisista lähtökohdista.
- Opiskelija tietää mitä erilaisia sosiaalisen median palveluita on olemassa sekä miten ja miksi sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää johdon ja johtamisen välineenä eri tilanteissa.
- Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa perustaa ja päivittää blogia sekä käyttää muutamaa muuta sosiaalisen median palvelua esihenkilön ominaisuudessa.
- Sisältöjä:
- Työyhteisöviestintä
- Sosiaalisen median strategia viestinnän ja työyhteisön näkökulmista
- Blogi/vlogi/podcast esihenkilön viestintävälineenä
- Sisäiset ja ulkoiset some-palvelut
- Sosiaalisen median ohjeistukset
- Henkilöstön osallistaminen
Toteutus
- Opintojakson aluksi aloitusinfo verkossa, johon osallistuminen suositeltavaa. Info tallennetaan ja jaetaan Learn-oppimisalustalla.
- Opintojakso suoritetaan täysin virtuaalisesti tekemällä kaksi esseemuotoista työyhteisöviestintää ja oman oppimisen reflektiota käsittelevä oppimistehtävää (30%) sekä tuottamalla postauksia omaan, opintojaksolla perustettavaan blogiin, vlogiin tai podcastiin annetun aikataulun ja annetun aiheen mukaisesti (70%). Vaihtoehtoisesti voit suorittaa opintojakson aikataulutettua nopeammin. Huomioi kuitenkin, että oppimisessa on tärkeää myös antaa aikaa itselleen ja oppimisprosessille.
- Opintojakson aikana järjestetään kaksi Tuuletusparveke-nimellä kulkevaa verkkotapaamista, joihin osallistuminen on vapaaehtoista. Tuuletusparvekkeilla nimenmukaisesti tuuletetaan ajatuksia, keskustellaan opintojakson ajankohtaisista teemoista ja sparraillaan tehtävien tekemisessä. Tuuletusparvekkeilla mahdollisesti mukana myös vierailijoita eli taitavia somepomoja.
- Opiskelu vaatii sinulta Learn-alustalla olevaan ja annettuun aineistoon perehtymisen lisäksi myös itsenäistä tiedonhankintaa, analysointia ja käytännön tekemistä.
- Valtaosin opintojakso etenee suuntaa-antavan aikataulun mukaisesti. Opiskelijat työstävät itsenäisesti sisältöihin liittyviä tehtäviä eli opiskelu on aikaan ja paikkaan sitomatonta.
- Opettajan ohjausta on saatavilla Teams-tapaamisten yhteydessä, Learnin keskustelu-palstalla, Learn-viesteillä, sähköpostilla, Whatsappilla ja Teamsin kautta.
- Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Opiskelija saa itsearvioinnin lisäksi opettajalta ja ryhmäläisiltään kirjallista palautetta.
- TKI- ja työelämäyhteistyö: Opiskelijat paneutuvat erilaisiin sosiaalisen median välineisiin ja vaikuttajiin. He myös perustavat oman blogin/vlogin/podcastin. Tuuletusparvekkeilla mahdollisesti myös mukana eri organisaatioiden edustajia kertomassa somen hyödyntämisestä esihenkilötyössä. Vuorovaikutus opiskelijakavereiden kanssa eli vertaisoppiminen mahdollistaa myös oppimisen eri organisaatioilta.
- Opiskelun ja oppimistehtävien teon tueksi järjestetään Teams-tapaamiset
7.10. klo 17-18 Kickoff, tästä tehdään tallenne, jonka voi katsoa omalla ajalla myöhemmin
11.11. klo 17-18 Tuuletusparveke1
2.12. klo 17-18 Tuuletusparveke 2
- Tenttien ja tehtävien ajoittuminen: Opintojakson seuraavat tehtävät on porrastettu suuntaa antavan aikataulun mukaisesti, joten työmäärä jakautuu tasaisesti koko opintojakson ajalle.
- 1. Itsenäinen opiskelu, annettuihin aineistoihin tutustuminen ja oppimistehtävien tekeminen (2 kpl) 40 h
-
2. Blogin, vlogin tai podcastin luominen, perustaminen ja esihenkilön someviestintään liittyvien artikkelien tuottaminen opiskelijan valitsemalla alustalla 80 h
- 3. Aloitusinfoon ja Tuuletusparvekkeille osallistuminen sekä toisten blogeihin/vlogeihin/podcasteihin tutustuminen ja niiden kommentointi ja vertaisarviointi 15 h
- Opintojakson tehtävien arvioinnissa kiinnitetään huomiota erityisesti seuraaviin osa-alueisiin – Opiskelija osaa
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista sosiaaliseen mediaan ja esimiestyöhön liittyvää tietoa
- vastata ja kehittää sosiaaliseen mediaan ja esimiestyöhön liittyviä toimintoja itsenäisesti
- arvioida someviestinnän strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
- työskennellä itsenäisesti alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä
- viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti.
Arviointi perustuu
1) kahteen esseetyyppiseen kirjoitustehtävään (yritysviestintä ja itsereflektio) 30 %. Arviointikriteereinä teoriatiedon soveltaminen, esihenkilön viestintään ja erityisesti sosiaaliseen mediaan liittyvien käsitteiden käyttö, esseen kattavuus ja laajuus, tasapainoinen rakenne, lähteiden monipuolisuus, kirjoittajan oman ajattelun näkyminen, selkeys ja sujuvuus, viimeistelyaste sekä annetun aikataulun noudattaminen.
2) opiskelijan perustaman ja tuottaman blogin/vlogin/podcastin sisältöön (ml. opettajan antaman ohjeistuksen noudattamiseen), monipuolisuuteen, laajuuteen, tyyliin, teknisen toteutuksen onnistumiseen sekä annettuun ja saatuun vertaisarviointiin 70 %Opiskelijan työmäärä: 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. 5 opintopisteen opintojaksolla tämä tarkoittaa kokonaisuudessaan 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Arviointiasteikko: 1-5.
Opiskelun tukena käytettävää materiaalia:
1. Kirjat, artikkelit ja muu aineisto, joka on saatavilla eri korkeakoulujen kirjastoista joko painettuna tai e-aineistona:
Kirjat:
- Bennett, Á. & Salonen, P. 2022. TikTok aikuisille: Vinkkejä kotiin, opetukseen, työhön ja harrasteisiin. Helsinki: Oppian.
- Hurmerinta, Johanna. 2015. On aika muuttua: menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille.
- Hämäri, K. S. & Vainio, J. 2024. Verbaalinen väkivalta verkossa. [Helsinki]: Basam Books.
- Isotalus, Pekka, Jussila, Jari, Matikainen, Janne, Boedeker, Mika. 2018. Twitter viestintänä : ilmiöt ja verkostot.
- Isotalus, Rajalahti. 2017. Vuorovaikutus johtajan työssä (myös ekirja).
- Juholin, Elisa. 2009. Viestinnän vallankumous – Löydä uusi työyhteisöviestintä. WSOY Pro.
- Juholin, Elisa. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Infor.
- Kananen. 2018. Yrittäjän sosiaalisen median strategiaopas: 20 päivässä some-osaajaksi.
- Kelly, D. 2015. Social media: strategies to mastering Your brand, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat.
- Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: Tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast. 1 painos. [Helsinki]: Kauppakamari.
- Kortesuo, K. 2012. Lyö rumpua!: Blogikirja Elonmerkistä. [Helsinki]: Infor.
- Kuusela, Sari: Esimiehen vuorovaikutustaidot, 2013 (myös ekirja).
- Kerpen, D., Rosenbluth, M. & Riedinger, M. 2015. Likeable social media: how to delight your customers, create an irresistible brand, and be amazing on Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest, and more.
- Lahti, I. & Meretniemi, T. 2022. Muuta maailmaa somessa: Hyväntekijän käsikirja. Helsinki: Alma Talent.
- Pääkkönen, Laura. 2017. Social Selling: henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä.
- Pönkä, H. 2014. Sosiaalisen median käsikirja. Jyväskylä: Docendo.
- Quesenberry, Keith A. 2021. Social media strategy: marketing, advertising, and public relations in the consumer revolution.
- Seppälä, Piritta. 2014. Kuuntele ja keskustele – Näin järjestösi toimii tavoitteellisesti sosiaalisessa mediassa.
- Strellman, Urpu & Svinhufvud, Kimmo. 2020. Kupliva kirjoittaminen – Iloa ja tehoa työelämän teksteihin.
E-kirjat:
- Forsgård, Christina & Frey, Juha. 2010. Suhde: Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää.
- Kankkunen, Oona. 2023. Kasvua somesta : kehitä liiketoimintaasi sosiaalisen myynnin avulla | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
- Kortesuo, Katleena. 2020. Tee itsestäsi brändi. 2 : asiantuntijaviestintä livenä ja verkossa.
- Kortesuo, Katleena. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast.
- Kortesuo, Katleena. 2018. Sano se someksi (1+2=3) : sosiaalisen median suuri laskuoppi.
- Lee, Y. 2020. Motivations of employees’ communicative behaviors on social media: Individual, interpersonal, and organizational factors. Internet research, 30(3), pp. 971-994. doi:10.1108/INTR-06-2019-0264
- Poutanen, Petro & Laaksonen, Salla-Maaria. 2019. Faktat nettiin!: asiantuntijaviestintä sosiaalisessa mediassa.
- Reinikainen, H. & Laaksonen, S. 2023. Vaikuttava viestintä 2023. Helsinki: ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
- Siniaalto, Marika. 2014. Sosiaalisen median menestysreseptit.
2. Muu opiskelumateriaali on käytettävissä Learn-verkko-oppimisympäristössä.
Lisätietoja ilmoittautumisesta:
Xamk Pulse, avoinamk@xamk.fi tai leena.parviainen@xamk.fi, puh. 044 702 8523
Ilmoittautumisen voi perua sähköpostitse avoinamk@xamk.fi, mutta koulutusmaksu laskutetaan perumisesta huolimatta.
Tiedotamme koulutuksen toteutumisesta sähköpostitse. Jos viestiä ei ala kuulua, tarkasta myös roskapostit!
Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) laatuauditoima korkeakoulu.
Opiskelijapalaute Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi, 60 op -kokonaisuudesta
”Johtamisen ja esihenkilötyön korkeakouludiplomi eli JEKKU on ollut mielenkiintoinen matka kuljettavaksi oman työn ohessa, kertovat Anne Hytönen ja Heidi Miettinen.
Viestintä, johtaminen ja asiantuntijatyön kehittäminen kulkevat käsi kädessä, ja monet opintojen teemat ovat liittyneet suoraan omaan työsarkaan. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi muutosjohtaminen ja -viestintä, asiakkuuksien johtaminen, palvelumuotoilun hyödyntäminen, turvallisuusjohtaminen ja strateginen johtaminen.
Ennen kaikkea opinnot ovat rikastuttaneet omaa ajattelua ja avanneet uusia näkökulmia viestinnän asiantuntijatyöhön.
Kyllä kannatti lähteä mukaan, tiivistävät Anne ja Heidi nyt, kun opinnot on saatu päätökseen.”