Ajankohta: 16.3.–22.5.2026
Aikaan sidottuja etäopetuskertoja kolmena päivänä. Lisäksi vapaaehtoisia oppimispajoja.
Koulutuspaikka: Verkko-opinnot, osin itse valittu luontoympäristö
Laajuus: 5 op
Paikkamäärä: 10
Kohderyhmä: Kaikki asiasta kiinnostuneet
Edeltävä osaaminen: Ei vaadita
Opettaja: Tommi Pantzar
Ensisijainen tutkinto, johon hyväksiluetaan Xamkissa: Yhteisöpedagogi (AMK), nuorisokasvatus ja nuorisotyö
Opetussuunnitelmassa mainittu osaamisalue: Ydinosaaminen
Ilmoittautuminen päättyy: 1.3.2026
Maksu: 75 euroa (15 euroa/op). Lisätietoja maksuista täällä.
Ilmoittautuminen Xamk Pulsen opintoihin on sitova. Opintojen alkamisen jälkeen sinulle lähetetään lasku sähköpostitse. Maksu laskutetaan eikä sitä palauteta, vaikka keskeyttäisit / peruisit opinnot.
Avoimen AMK:n opinnoille voi ilmoittautua enintään 50 opintopisteen edestä / lukukausi. Yli 50 opintopisteen menevät ilmoittautumiset poistetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
HUOM! Xamkin läsnä- tai poissaolevat tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua Xamk Pulsen koulutuksiin. Xamkin tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautumiset poistetaan, eikä poistamisesta ilmoiteta erikseen. Mahdollisesti maksettua koulutusmaksua ei palauteta.
Xamkin polkuopiskelijoiden ilmoittautuminen Pepissä tai Tuudossa.
Tavoitteet:
- Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.
- Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
- Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö:
- Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?
- Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia kokemuksellinen, seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa, ja mitä se vaatii kasvattajalta?
- Millaisia menetelmiä kokemuksellisessa oppimisessa ja seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?
- Miltä seikkailu tuntuu ja miten elämyksellisistä kokemuksista saadaan aikaan ymmärrettyä oppimista?
- Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä hallitaan?
Toteutus:
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Learn-verkko-oppimisalustalla ja osin valitsemassasi luontoympäristössä. Opintojakso sisältää 3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja 17.3., 22.4. ja 18.5. klo 8.00–12.00. Etäopetuskerroilla edellytetään aktiivista osallistumista ja osallistuminen etäopetuskerroille tärkeää. Etäopetuskerrat toteutetaan Teams-ympäristössä ja osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä. Saat kutsun ensimmäiselle verkko-opetuskerralle (17.3.) sähköpostitse noin viikkoa ennen. Viestin liitteenä on artikkeli, joka tulee lukea ennen ensimmäistä tuntia. Opintojakson aikana tarjotaan myös oppimispajoja, joiden teemat avataan ensimmäisellä etäopetuskerralla. Näihin osallistuminen on vapaaehtoista ja samalla viikolla olevat pajat ovat saman sisältöisiä. Voit valita aamu- tai ilta-ajan oman työaikasi mukaisesti.
Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja tunneilla tehtävät oppimistehtävät sekä verkkotentti, jonka avulla arvioidaan teorian sisäistämistä. Kokemuksellinen osuus toteutetaan itsenäisinä matalariskisinä harjoituksina sekä geokätköilynä omassa lähiympäristössä. Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Kaikki verkkoluennot on katsottava ennen toista kontaktiopetuspäivää ja tehtävä niihin liittyvät tehtävät + tentti. Essee-tehtävä on tehtävä ennen viimeistä kontaktiopetuspäivää. Toiminnallisen osuuden raportointi on jätettävä huhtikuun loppuun mennessä.
Opintojaksolla saat kirjallisen palautteen päätehtävistä opettajalta. Vertaispalautetta hyödynnetään myös tunneilla toteutettavissa pienryhmäkeskusteluissa.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: teoriaosaamisesta (3 op) sekä käytännön sovelluksesta (2 op).
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin opiskelijan työmäärää.
Opiskelumateriaali:
Opintojaksolla on perehdyttävä/käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
- Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
- Kontaktiopetuksessa käsiteltävä materiaali sekä muu aineisto ja linkit Learnissa.
- Tallennetut verkkoluennot ja niihin linkittyvät tehtävät.
- Seikkailukasvatukseen liittyvät artikkelit ja niihin liittyvä tehtävä.
Arviointi:
Opintojakson arviointi jakautuu:
- Teoriatehtävät (loppuarvioinnin painoarvo 3/5).
- Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5).
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti seikkailukasvatuksen ammattikäsitteitä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointiasteikko: 1–5
Lisätietoja ilmoittautumisesta:
Xamk Pulse, avoinamk@xamk.fi, puh. 050 576 0037 / Ruut Kokki
Peruminen
Jos et aloita opintoja, ilmoita siitä meille, jotta voimme poistaa sinut opintojaksolta. Näin tietoihisi ei jää merkintää suorittamatta jääneestä koulutuksesta. Peruminen tulee tehdä osoitteeseen avoinamk@xamk.fi.
Opintosuoritusrekisterin ote
Lähetämme sinulle sähköisesti allekirjoitetun opintosuoritusrekisterin otteen sen jälkeen, kun olet suorittanut opintojakson ja saanut siitä arvosanan. Ote toimii dokumenttina, jos esimerkiksi haet hyväksilukuja opintoihisi jossain toisessa korkeakoulussa. Opintoja voidaan hyväksilukea myös Xamkissa, jos tulet meille tutkinto-opiskelijaksi. Katso lisää nettisivultamme Opiskelu Xamk Pulsessa – Xamk.
Tiedotamme koulutuksen toteutumisesta sähköpostitse. Jos viestiä ei ala kuulua, tarkasta myös roskapostit!
Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) laatuauditoima korkeakoulu.