Ajankohta: Opinnot pääsee aloittamaan noin viikon sisällä ilmoittautumisesta. Opintojakson arvioitu suoritusaika on kolme kuukautta. Huom! Opintojakso avautuu ja opinnot pääsee aloittamaan 1.3.2026 alkaen!
Kevään opintojaksolle ilmoittaudutaan viimeistään 14.6.2026, ja opinnot pääsee aloittamaan noin viikon sisällä ilmoittautumisesta. Tämä opintojakso on tarjolla myös syksyllä – ilmoittautuminen aukeaa kesäkuussa ja ensimmäinen aloitus on elokuussa 2026.
Huomioithan, että lehtorit eivät anna ohjausta tai arvioi opintosuorituksia pääsääntöisesti 1.6. – 16.8.2026 välisenä aikana.
Koulutuspaikka: Verkko-opinnot
Laajuus: 5 opintopistettä
Paikkamäärä: 50
Kohderyhmä: Kaikille peliohjelmoinnista sekä 3D-visualisoinnista kiinnostuneille
Edeltävä osaaminen: Ei edellytetä
Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkossa Learn-oppimisympäristössä.
Ensisijainen tutkinto, johon hyväksiluetaan Xamkissa: Insinööri (AMK), Ohjelmistotekniikka
Opetussuunnitelmassa mainittu osaamisalue: Täydentävä osaaminen
Ilmoittautuminen päättyy: 27.9.2026, jolloin suoritusaikaa on jäljellä n. 3 kuukautta.
Maksu: 75 euroa (15 euroa/op). Lisätietoja maksuista täällä.
Huomioithan, että llmoittautumisesi on sitova. Koulutusmaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Maksua ei palauteta, vaikka keskeyttäisit / peruisit opinnot.
Avoimen AMK:n opinnoille voi ilmoittautua enintään 50 opintopisteen edestä / lukukausi. Yli 50 opintopisteen menevät ilmoittautumiset poistetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
HUOM! Xamkin läsnä- tai poissaolevat tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua Xamk Pulsen koulutuksiin. Xamkin tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautumiset poistetaan, eikä poistamisesta ilmoiteta erikseen. Mahdollisesti maksettua koulutusmaksua ei palauteta.
Xamkin polkuopiskelijoiden ilmoittautuminen Pepissä tai Tuudossa.
Opintojaksolla opit käyttämään yhtä maailman suosituimmista pelimoottoreista, Unreal Engineä, jota hyödynnetään niin peleissä, arkkitehtuurissa, simulaatioissa kuin elokuvissa. Peliohjelmointi ja 3D-visualisointi ovat nopeasti kasvavia aloja, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia tapoja hyödyntää pelillistämistä. Opintojakson jälkeen osaat rakentaa omia 3D-ympäristöjä ja hallitset peliohjelmoinnin perusteet. Tämä opintojakso toimii ponnistusalustana syventäville Unreal Engine -opinnoille.
Tavoitteet:
- Hallitset Unreal Enginen tärkeimmät perustoiminnot
- Osaat rakentaa yksinkertaisia 3D-ympäristöjä
- Ymmärrät peliohjelmoinnin perusteet ja osaat soveltaa niitä käytännössä
- Ymmärrät pelillistämisen mahdollisuuksia eri toimialoilla
- Olet valmis syventämään osaamistasi muilla Unreal Engine -opintojaksoilla
Sisältö:
- Miten Unreal Engine 5:n tarjoamia työkaluja voidaan hyödyntää kenttäsuunnittelussa ja peliohjelmoinnissa?
- Miten Geometrian luominen, materiaalien tekeminen ja valaistus toteutetaan ja integroidaan osaksi pelikokonaisuutta?
- Miten Unreal Enginen visuaalista Blueprint-skriptauskieltä voidaan käyttää pelilogiikan toteuttamiseen ilman perinteistä ohjelmointia?
- Miten Fab-palvelua voidaan hyödyntää, kun etsitään ja otetaan käyttöön 3D-malleja sekä materiaaleja, ja mikä rooli sillä on osana Unreal Engineä?
Toteutus:
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Learn-verkko-oppimisalustalla.
Opiskelumuotona on pääsääntöisesti etänä suoritettava itseopiskelu. Opintojakson aikana voidaan sopia erillisiä Teams-tapaamisia. Opintojakso edellyttää Visual Studion sekä Epic Games Launcherin / Unreal Enginen asentamista. Suoritettavissa vain Windows-käyttöjärjestelmissä.
Opintojakso alkaa (ja etenee) oma-aloitteisena etäopiskeluna pl. mahdolliset erikseen ilmoitettavat erikoispäivät. Opintojaksoa suoritetaan menemällä Learn -alustalla olevaa rakennetta läpi välilehti kerrallaan. Jokainen välilehdellä oleva aktiviteetti ja aineisto tulee lukea läpi ennen seuraavaan välilehteen menemistä. Tehtävät voi ohittaa hetkellisesti jos ne tuntuvat liian vaikeilta ja palata tekemään ne myöhemmin.
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin opiskelijan työmäärää.
Opiskelumateriaali:
Opintojakson materiaalit ovat tekstipohjaista tietoa sekä valmiiksi nauhoitettuja pieniä videoesimerkkejä jotka tukevat luettua tekstiä. Materiaali on saatavilla opintojakson Learn-alustalla.
Arviointi:
PISTERAJAT
Koko kurssi = max. 100 pistettä, läpipääsyraja = 40 pistettä.
ARVIOINTIASTEIKKO
pisteet = arvosana
- 0-39 = 0, hylätty
- 40-49 = 1
- 50-59 = 2
- 60-69 = 3
- 70-79 = 4
- > 80 = 5
ARVIOINTIPERUSTEET
Arviointiperusteet ovat tehtäväkohtaisia. Ne on mainittu harjoitustehtävien yhteydessä. Jokainen tehtävä kerryttää pistepottia
Arviointiasteikko:
1 – 5
Lisätietoja ilmoittautumisesta:
Xamk Pulse, avoinamk@xamk.fi,puh. 050 340 7160 / Janika Korento
Peruminen
Jos et aloita opintoja, ilmoita siitä meille, jotta voimme poistaa sinut opintojaksolta. Näin tietoihisi ei jää merkintää suorittamatta jääneestä koulutuksesta. Peruminen tulee tehdä osoitteeseen avoinamk@xamk.fi.
Opintosuoritusrekisterin ote
Lähetämme sinulle sähköisesti allekirjoitetun opintosuoritusrekisterin otteen noin viikon sisällä sen jälkeen, kun olet saanut arvosanan Peppi-järjestelmään. Ote toimii dokumenttina, jos esimerkiksi haet hyväksilukuja opintoihisi jossain toisessa korkeakoulussa. Opintoja voidaan hyväksilukea myös Xamkissa, jos tulet meille tutkinto-opiskelijaksi. Katso lisää nettisivultamme Opiskelu Xamk Pulsessa – Xamk.
Tiedotamme koulutuksen toteutumisesta sähköpostitse. Jos viestiä ei ala kuulua, tarkasta myös roskapostit!
Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) laatuauditoima korkeakoulu.