Ajankohta: 1.10 – 31.12.2025
Aloitustapaaminen järjestetään Teamsissa 1.10.2025 klo 15.15-16.15. Toivottavaa on, että aloitustapaamiseen pääsee osallistumaan.
Lisäksi on mahdollista osallistua Q&A-sessioihin Teamsissa: 29.10.2025 klo 15.15-16.15 ja 19.11.2025 klo 15.15-16.15.
Huomioithan, että lehtorit eivät anna ohjausta tai arvioi opintosuorituksia pääsääntöisesti 18.12.2025 – 11.1.2026 välisenä aikana.
Koulutuspaikka: verkko-opinnot
Laajuus: 5 op
Paikkamäärä: 40
Kohderyhmä: Kaikki asiasta kiinnostuneet
Edeltävä osaaminen: Opintojaksojen Yritysvastuu ja muuttuvat toimintaympäristö 5 op ja Vastuullinen toiminnan johtaminen 5 op suorittaminen tai vastaavat tiedot
Opettaja: Paula Linna, paula.linna@xamk.fi
Opintojakson taso on ylempi AMK.
Ensisijainen tutkinto, johon hyväksiluetaan Xamkissa: Tradenomi (YAMK), kestävän liiketoiminnan kehittäjä
Opetussuunnitelmassa mainittu osaamisalue: Ydinosaaminen
Ilmoittautuminen päättyy: 17.9.2025
Hinta: 25 €/op. Lisätietoja maksuista täällä.
Huomioithan, että ilmoittautuminen Xamk Pulsen opintoihin on sitova eikä opiskelupaikan maksuton peruminen ole mahdollista. Saatuasi opiskelupaikan sinulta laskutetaan opintojakson hinta, jota ei palauteta, vaikka keskeyttäisit opinnot. Lasku lähetetään sähköpostilla opintojakson alkamisen jälkeen.
Jos et kuitenkaan aloita opintoja, ilmoita meille siitä ajoissa, jotta saamme poistettua sinut opintojaksolta. Näin tietoihisi ei jää merkintää suorittamatta jääneestä koulutuksesta. Peruminen tulee tehdä osoitteeseen avoinamk@xamk.fi.
Avoimen AMK:n opinnoille voi ilmoittautua enintään 50 opintopisteen edestä / lukukausi. Yli 50 opintopisteen menevät ilmoittautumiset poistetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
HUOM! Xamkin tutkinto-opiskelijat eivät voi ilmoittautua Xamkin avoimen AMK:n opintoihin
Polkuopiskelijat ilmoittautuvat Pepissä tai Tuudossa vain ko. polkuopintoihin sisältyville opintojaksoille. Tarkista kutsukirjeestäsi oman polkuopintosi tarkempi ohjeistus.
Tavoitteet:
- Osaat selvittää vastuullisen markkinointiviestinnän osatekijät ja niiden merkityksen liiketoiminnalle
- Osaat arvioida yrityksesi markkinointiviestinnän vastuullisuutta ja tunnistat kehittämisen kohteita
- Tunnet yritysvastuun raportoinnin malleja ja osaat valita soveltuvan mallin
Sisältö:
- Läpinäkyvyyttä vai kiiltokuvia? Yrityksen viestintä kertoo asiakkaille ja muille sidosryhmille vastuullisen toiminnan toteuttamisesta. Totuudenmukainen, läpinäkyvä viestintä tuo kilpailuetua ja ohjaa myös asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja.
- Mitä vastuullisuus tarkoittaa markkinointiviestinnän päätöksenteossa ja toteuttamisessa?
- Miten yritys voi viestiä vastuullisuudestaan sidosryhmilleen?
- Mitkä säännökset ohjaavat yrityksen vastuullisuuden markkinointiviestintää?
- Mitä viitekehyksiä voidaan käyttää vastuullisuuden raportoinnissa?
Toteutus:
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina Learn-verkko-oppimisalustalla.
Verkossa toteutettava opintojakso, joka sisältää yhteisiä tapaamisia sekä itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden ja materiaalien pohjalta.
Omaan tahtiin etenevä verkko-opiskelu. Opintojakson suorittaminen hyväksyttävästi edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä ajallaan.
Opintojaksolla hyödynnetään ajankohtaisia yritysten esimerkkejä sekä kansainvälisiä case-esimerkkejä.
Opintojaksolla käsitellään ajankohtaisia vastuullisuusviestintään ja -raportointiin liittyviä teemoja niin akateemisen tutkimuksen kuin yritysesimerkkien kautta. Opiskelijat tekevät yksittäisiä tehtäviä esimerkiksi liittyen (oman organisaation) vastuullisuusviestinnän arviointiin sekä kehittämiseen sekä luoden pohjaa vastuullisuusraportoinnin aloittamiselle.
Oppimistehtävinä kehittämistehtäviä: Referaatin palautus 20.10.2025, Case-tehtävän palautus 10.11.2025 sekä lopputehtävän palautus 8.12.2025.
5 op:n laajuinen opintojakso vastaa noin 135 tunnin opiskelijan työmäärää, joka muodostuu muutamista yhteisistä Teams-tapaamisista, materiaalin itsenäisestä opiskelusta sekä opintojakson tehtävien suorittamisesta.
Opiskelumateriaali:
Opiskelumateriaalina tutkimusartikkelit, PowerPointit, yritysten vastuullisuusraportteja sekä luentotallenteet, joita voi katsoa itselle sopivana aikana.
Tarkka opiskelumateriaali julkaistaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa.
Arviointi:
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan opintojaksolla suoritettavat tehtävät arvioidaan arviointikriteerien mukaisesti.
- Osaat hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti markkinointiviestintään ja raportointiin liittyvää tietoa ja soveltaa sitä
- Osaat arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta
Arviointiasteikko: 1-5
Lisätietoja ilmoittautumisesta:
Xamk Pulse, avoinamk@xamk.fi, puh. 044 702 8523 / Leena Parviainen
Opintosuoritusrekisterin ote
Lähetämme sinulle sähköisesti allekirjoitetun opintosuoritusrekisterin otteen sen jälkeen, kun olet suorittanut opintojakson ja saanut siitä arvosanan. Ote toimii dokumenttina, jos esimerkiksi haet hyväksilukuja opintoihisi jossain toisessa korkeakoulussa. Opintoja voidaan hyväksilukea myös Xamkissa, jos tulet meille tutkinto-opiskelijaksi. Katso lisää nettisivultamme Opiskelu Xamk Pulsessa – Xamk.
Tiedotamme koulutuksen toteutumisesta sähköpostitse. Jos viestiä ei ala kuulua, tarkasta myös roskapostit!
Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) laatuauditoima korkeakoulu.