Jotta kilpaillussa digitaalisen kaupan markkinassa voi menestyä, yrityksellä täytyy olla asiakaskeskeinen strategia. Enää ei myydä kaikkea kaikille, vaan yrityksen tulee tunnistaa itselleen optimaalisimmat asiakkaat ja tarjota heille erinomainen asiakaskokemus läpi koko ostopolun aina tuotteen tai palvelun käyttökokemukseen asti.

Markkinassa ei siis enää ole maarajoja, on vain asiakkaita. Jokaisen yrityksen on luotava oikea markkinoille menon strategia asiakkaiden tavoittamiseksi. Suomeksi on tähän mennessä julkaistu parisenkymmentä verkkokaupasta kertovaa kirjaa tai oppimateriaalia. Suurin osa niistä perustuu rakenteiden luontiin, kuten teknologiaan ja logistiikkaan. Verkkokaupan menestys luodaan kuitenkin ns. etupihalla: myynti ja markkinointi, tuotteet, sisällöt ja palvelut sekä niistä kiteytetty oma konsepti. Tärkeintä on vastata kysymykseen: Miksi asiakkaat ostaisivat meiltä? 

Tämä opas on suunnattu verkkokauppiaille ja yrittäjille, jotka hallitsevat jo verkkokaupan perusteet ja haluavat kasvattaa liiketoimintaansa joko kansainvälisille markkinoille tai tehokkaammin kotimaassa.

Opas pohjautuu Digiportaat 2.0 -hankkeen verkkokaupan kasvuohjelmaan, joka auttoi eteläsavolaisia verkkokauppiaita rakentamaan selkeän kasvupolun. Nyt nämä parhaat opit ovat saatavillasi tiiviissä ja inspiroivassa muodossa!

Miten saat verkkokauppasi kasvamaan?
Mitä menestyminen kansainvälisillä markkinoilla vaatii?

Jos hallitset jo verkkokaupan perusteet ja haluat kasvaa systemaattisesti, tämä opas on sinulle. Se tarjoaa käytännönläheisiä esimerkkejä ja toimivia strategioita, joiden avulla voit laajentaa liiketoimintaasi kansainvälisille markkinoille tai tehostaa toimintaa kotimaassa.

 

Mitä hyötyä oppaasta on?
Opas tarjoaa käytännönläheisiä vinkkejä, esimerkkejä ja strategioita, joiden avulla voit:

  • laajentaa verkkokauppaasi uusille markkinoille
  • tehostaa myyntiä ja operatiivista toimintaa
  • välttää tyypillisimmät kasvun esteet
  • ymmärtää kansainvälisen verkkokaupan vaatimukset

Millaista osaamista opas tuottaa?
Lukemalla ja soveltamalla oppaan sisältöjä opit:

  • Miten rakennetaan selkeä kasvustrategia verkkokaupalle.
  • Mitkä ovat keskeiset menestystekijät kansainvälisessä verkkokaupassa.
  • Miten verkkokaupan markkinointia ja asiakashankintaa voi tehostaa
  • Mitä käytännön asioita tulee huomioida kansainvälisessä kaupankäynnissä

Toteutus:

  • Oppaan voi käydä läpi omassa tahdissa.
  • Lukeminen ja keskeisten kohtien pohdinta vie arviolta muutaman tunnin, mutta syvällinen perehtyminen ja oppien soveltaminen käytäntöön voi kestää pidempään.
  • Opas on digitaalinen ja ladattavissa maksutta. Se sisältää tiiviitä teoriaosuuksia, käytännön esimerkkejä ja vinkkejä, joita voi soveltaa suoraan omaan verkkokauppaan.
  • Opas on saatavilla
  • Tämä opas on itsenäiseen opiskeluun tarkoitettu materiaali, eikä siitä myönnetä erillistä suoritusmerkkiä.
  • Opas perustuu Digiportaat 2.0 -hankkeen verkkokaupan kasvuohjelmaan, jossa autettiin eteläsavolaisia verkkokauppiaita kasvattamaan liiketoimintaansa tavoitteellisesti.
  • Oppaasta hyötyvät parhaiten yrittäjät ja verkkokauppiaat, joilla on jo perustiedot verkkokaupasta ja digitaalisen liiketoiminnan perusteista.
  • Lisätietoa verkkokaupan kasvattamisesta ja kansainvälistymisestä löytyy mm. – digiportaat.fi – digitalcommerce.fi
  •  Opas on saatavilla suomeksi.

Sisältö:
1 JOHDANTO 
1.1  Tätä ON jo kokeiltu Ruotsissa – tee sinä samoin! 

2  ASIAKAS KESKIPISTEESEEN –   HETI KÄTTELYSSÄ KASVU-URALLE 
2.1  Oman konseptin luominen 
2.2  Verkkokaupan asiakasymmärryksen rikastaminen 
2.2.1  Määrällinen asiakastutkimus, verkkokyselyt 
2.2.3  Asiakasprofiilien luominen  
2.2.4  Ostopolkujen mallintaminen  
2.2.5  Laadullinen käyttäjätestaus  
2.3  Arjen kauppiastyö 

3  KASVUN JOHTAMINEN 
3.1  Verkkokaupan myynnin kasvattaminen 
3.1.1  Konversio-optimointi 
3.1.2  Automaatioilla tehokkuutta 
3.2  Osaaminen verkko kaupan kilpailuvalttina 
3.3  Tunnettuuden rakentamisesta kasvun ajuri 
3.3.1  Miten mitata tunnettuuden kehittymistä?  
3.3.2  Asiakashankinnan strategia 
3.3.3  Mainoskanavien tehokkuuden testaaminen ja ymmärtäminen 
 
4  KANSAINVÄLISEN VERKKOKAUPAN PELIMERKIT 
4.1  Kuinka lähteä luomaan kansain välistymisen strategiaa  
4.2  Rahoitus kansainvälistymiseen 
4.3  Markkinan valinta ja markkinatestaus 
4.4  Lokalisointi  
4.5  Markkinaan meno ja kansainvälinen markkinointi 

5  LOPUKSI 

6  LÄHTEET JA LUKUVINKKEJÄ

Tämän oppaan on tuottanut Digiportaat 2.0 -hanke. Hanketta rahoitti Etelä-Savon ELY-keskus Euroopan sosiaalirahastosta.

 

 

Etsi lisää koulutuksia koulutuskalenterista

Koulutusten tiedot ja ilmoittautuminen

Koulutuskalenteriin

Courses in English

Look for courses in English and sign up in our English Training Calendar

Training Calendar

Tietoa opiskelukäytännöistä

Lue tarkemmin opiskelusta avoimessa ammattikorkeakoulussa

Lue lisää